31 May 2012

PANDUAN BERCINTA DAN MEMENDAM RINDU




PANDUAN BERCINTA DAN MEMENDAM RINDU
(RAUDHOH al-MUHIBBIN wa NUZHAH al-MUSYTAQIN)
Ibnu Qayyim al-Jauziyah
Penterjemah : Abu Mazaya al-Hafiz
Al-Hidayah
RM 32.00 , 440 hal






Sinopsis

“Apa itu cinta? Cinta itu bila hati akan mula berbunga.  Persekitaran yang tandus segera subur menghijau, bunga-bunga menguntum  indah menyebarkan wangian segar. Kelesuan berubah menjadi tangkas dan cergas. Tangisan sayu menjadi senyuman manis dan indah..."

Sebenarnya cinta atau mahabbah kepada Allah merupakan  tujuan utama kehidupan mereka yang menelusuri jalan  menuju Allah. Tidak ada satu pun dari  tujuan  yang lebih tinggi dari cinta kecuali  semuanya  hasil dari cinta itu sendiri, seperti rindu kepada Allah dan merasa tenang bersama-Nya. Pengorbanan  dan bukti kesungguhan dalam cinta kudus ini adalah taubat, sabar dan zuhud.

Melalui cinta yang agung  terhadap Allah, maka seseorang  melakukan  ibadah sesuai dengan perintah dan menjauhi semua larangan-Nya. Hakikat  ibadah adalah kesempurnaan  rasa tunduk dan  merendah diri di hadapan yang Khalik, Maha Berkuasa dan Pencipta. Cinta kepada-Nya adalah cinta yang berdiri  sendiri dan menjadi sumber utama dari keseluruhan cinta kepada selain-Nya.

Semoga buku ini menerbitkan bibit-bibit cinta dan  rindu itu penuh bermakna. Rasa lebih mencintai dan dicintai. Lebih-lebih lagi mencintai dan dicintai oleh Yang Maha Pencipta dan Pemilik Cinta Abadi iaitu Allah Azza wa Jalla, insyaAllah.




No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails