09 April 2008

SEJARAH 133 WIRA TERBILANG

SEJARAH 133 WIRA TERBILANG
-DIZAMAN ROSULULLAH S.A.W (HC)
DR. KHALID MUHAMMAD KHALID
al-Hidayah publishers
RM , 1192 hal

Buku ini adalah terjemahan dari karya agung "Rijal Haula Ar-Rasul" oleh Dr. Khalid Muhammad Khalid vane menganduugi sejarah 60 sahabat Rasulullah s.a.w. dan diberi tambahan sehingga 133 Sahabat Rasulullah s.a.w. yang terbilang. Sesungguhnya sejarah mereka dipenuhi dengan nilai-nilai suci dan luhur yang patut dijadikan teladan bagi umat Islam. Hati mereka yang kuat dalam memegang iman sehingga tidak tergoyahkan pada sebarang pujukan dan tipu daya kaum kafir, roh dan semangat yang tinggi sehingga rela mengorbankan nyawa dan harta benda. Kekuatan dan kerajinan dalam beribadah. Berita kezuhudan dan budi pekerti mereka yang mulia dihuraikan dengan bahasa yang sederhana namun bcrkesan sehingga seakan-akan mampu membawa pembaca untuk berenang dan menyelami ke dalam lautan kehidupan mereka.
Apa yang lebih menarik, buku ini dilengkapi dengan sejarah para Syuhadak yang gugur pada zaman Nabi s.a.w. seperti mereka yang gugur dalam Perang Badar al-Kubra. Perang Uhud yang menggerunkan. dan Perang Yamamah.

Karya ini sangat sesuai dibaca oleh semua peringkat umur untuk dijadikan iktibar dan lampu penyuluh bagi menjalani kehidupan moden yang penuh dugaan serta cabaran. lanya juga wajar dijadikan rujukan baru pelajar sehinggalah di pusat Pengajian tinggi memandangkan penulis dan penterjemahnya yang cukup berkelayakan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails