29 January 2012

TARBIYAH RUHIYAH ALA TABI'IN






TARBIYAH RUHIYAH ALA TABI'IN
Asyraf Hasan Thabal
AQWAM
RM30.00




“Aku tidak suka mengucapkan satu patah kata pun sebelum aku mempersiapkan jawabannya untuk Allah” (Hatim Al-Asham).


Suatu ketika, Sufyan ats-Tsauri berjumpa dengan Fudhail bin Iyadh. Keduanya saling mengingatkan kemudian menangis. Sufyan berkata; " Aku sangat berharap majlis kita ini menjadi majlis yang paling berbarokah." Fudhail memotong, " Itu kan harapanmu,aku justeru khuatir kalau majlis kita ini menjadi majlis yang paling buruk. Bukankah ketika engkau melihatku, engkau berhias dengan sebaik-baik yang engkau mampu, dan begitu pula aku. Maka, sungguh engkau telah beribadat kepadaku dan aku beribadat kepadamu." Maka, Sufyan menangis keras dan berkata; " Semoga Allah menghidupkanmu sebagaimana engkau telah menghidupkan hatiku."

Siapa yang tidak mengenal Ibnul Qayyim Al-Jauziyah, Fudhail bin Iyadh, Imam Hasan Al-Bashri. Mereka adalah sebagian dari salah satu generasi terbaik umat (tabi’in). Generasi yang senantiasa mengajarkan untuk selalu menjaga kebersihan hati. Mulai dari ikhlas dalam beramal, mengekang dan mengendalikan hawa nafsu, mengetahui akibat dari dosa, selalu berorientasi akhirat dalam beramal dsb.

Buku ini mengajak pembaca menyelami kehidupan generasi tabi’in dalam mendidik ruhiyah mereka. Sebuah tarbiyah jiwa yang menggetarkan, yang melahirkan generasi yang unik dan tidak didapatkan di sekolah mana pun.

Mari kita menjalani tarbiyah ruhiyah ini bersama generasi tabi’in pilihan!

No comments:

Related Posts with Thumbnails