16 May 2010

KEAJAIBAN-KEAJAIBAN CIPTAAN ALLAH



KEAJAIBAN-KEAJAIBAN CIPTAAN ALLAH
(menurut pemikiran Ibnul-Qayyim)
Khalil Ibnu Ibrahim Amin
Citra Media
RM19.00 , 214 hal



Memikirkan apa yang diciptakan oleh ALLAH s.w.t adalah merupakan perbuatan yang sangat penting dan sangat dianjurkan oleh ALLAH s.w.t. Di dalam al-Qur-an, ALLAH s.w.t berfirman, mafhumnya :-

" Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda kebesaran ALLAH bagi mereka yang berfikir. " an-Nahl:11 .

ALLAH s.w.t sangat tidak menyukai mereka yang tidak memanfaatkan potensi akalnya untuk merenungkan tanda-tanda kekuasaan dan kebesaran-NYA, serta tidak mengambil hikmah dari segala apa yang telah diciptakan oleh ALLAH s.w.t. ALLAH s.w.t telah berfirman :-

" Berapa banyak tanda-tanda kebesaran ALLAH yang ada di langit dan di bumi, yang berlalu begitu saja, yang demikian itu dikarenakan mereka tidak memperdulikannya." Yusuf:105.

ALLAH s.w.t juga berfirman :-

" Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam oleh siang, terdapat tanda-tanda kebesaran ALLAH, bagi siapapun yang mempunyai akal (dan berfikir). Iaitu orang-orang yang selalu mengingat ALLAH dalam keadaan berdiri, duduk, atau dalam keadaan tidur. Dan mereka merenungkan kejadian di langit dan di bumi." ali-Imran:190-191.

Dalam buku ini Ibnul Qayyim mengajak manusia berfikir dan merenungkan tanda-tanda keagungan ALLAH s.w.t di jagad raya yang maha luas ini; matahari, bulan, bumi, pergunungan, tumbuh-tumbuhan, binatang, serta yang ada di dalam diri manusia. Supaya kita dapat menyaksikan keindahan segala ciptaan ALLAH s.w.t serta hikmah-hikmah yang telah ditunjukkan-NYA. Dan supaya kita melihat, dengan jiwa kita tentang rahasia-rahasia jagad raya ini.

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails