07 September 2012

MAUIZHAH




MAUIZHAH (Catatan Bimbingan Dari Seorang Guru)
TG Nik Abdul Aziz Nik Mat
Kemilau Publika
RM 28.00 , 499 halaman





Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim, seorang alim bernama Fatah al-Maushili rahimahullah telah mengemukakan pertanyaan kepada muridnya: "Benarkah seorang pesakit akan mati jika tidak dirawat dan tidak diberi makan minum?"
"Benar katamu wahai tuan guru." Jawab murid-muridnya. Berkata Fatah al-Maushili seterusnya: "Demikian juga hati manusia jika disekat selama tiga hari daripada menerima ilmu dan hikmah, pasti ia akan mati."
Yang dimaksudkan dengan ilmu itu ialah syariat yang  menjelaskan hukum-hakam dan peraturan Allah SWT. Sementara hikmah ialah kebijaksanaan menggunakan ilmu tersebut untuk menghubungkan diri dengan Allah SWT dan hubungan dengan sesama manusia.
Jasad dan tubuh manusia akan mati jika keperluan makan minumnya disekat, demikian juga rohani (jiwa) manusia akan mati jika tidak diberi ilmu dan hikmah yang menjadi santapannya.
Oleh itu, ilmu adalah penting dalam kehidupan manusia, setiap manusia yang mengajar dan belajar ilmu akan mendapat manfaat masing-masing di dunia dan akhirat.
Sudilah kita dibimbing oleh tok guru untuk menjadi manusia yang berilmu dan beramal dengan ilmunya.

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails