26 August 2010

ODYSSEY - YA ALLAH... AKALKU TERHAD ILMUKU DANGKAL



ODYSSEY SEGUMPAL HATI
YA ALLAH... AKALKU TERHAD ILMUKU DANGKAL

Sofiah Satuyah Rasin
OASIS Buku Sdn Bhd
RM 18.00



Odyssey dalam buku ini adalah tentang pengembaraan hati, silih bergantinya perasaan dalam menghadapi setiap peristiwa yang ditakdirkan sepanjang pengalaman hidup seharian walaupun pengalaman itu pada zahirnya kelihatan remeh-temeh, kecil dan dianggap ‘tiada apa-apa yang penting’ atau ‘biasa-biasa saja.’

Perasaan manusia bersilih ganti, datang dan pergi. Cinta, kasih, sayang, gembira, bahagia mengharap, bersemangat, yakin, bersyukur, sedih, kesal, marah, bimbang, risau, tercabar, malu, kagum, cemburu, kecewa, jijik dan sebagainya.
Setiap pengalaman dan perasaan adalah platform atau peluang mengenal Allah. Allah suka diri-Nya dikenali seperti maksud hadis qudsi:

"Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali".

Semoga silih bergantinya perasaan tidak menyebabkan kita lupa bahawa kita hanya hamba yang perlu tunduk dan pasrah kepada Allah yang Maha Agung. Apa jua yang datang, semoga doa dari maksud ayat quran berikut menjadi penawar.

1 comment:

Liana said...

assalamualaikum..
saya nak buku ya allah akalku terhad ilmuku dangkal.. mcm ada kan?

Related Posts with Thumbnails