15 June 2010

ISABELLA


ISABELLA
Maulana Muhammad Saeed Dehlvi
Kharisma
RM22.00


sinopsis:

Novel ini merupakan kisah benar seorang gadis Kristian bernama Isabella, seorang puteri Ketua Pendeta tersohor di Cordova, sebuah kota nan indah dan bersejarah di Sepanyol.

Ia mempelajari agama Kristian secara mendalam dan tekun, mencuba untuk mencari kebenaran doktrin Kristian dengan membedah prinsip-prinsip dasar kekristianan. Suatu ketika ia menemukan keraguan dan kejanggalan dalam ajaran Kristian.

Tatkala kebenaran terbentang di hadapannya, ia mulai meninggalkan agamanya dan meraih Islam sebagai agama baru. Ia dengan berani dan gigih menghadapi tentangan serta siksaan dari ayah, guru, serta umat Kristian di Cordova.

Susuk Isabella telah menjadi lagenda dalam sejarah panjang Islam dan Kristian. Kegigihan dalam menggenggam keyakinan telah menjadi inspirasi jutaan perempuan di berbagai belahan bumi. Sementara bagi para ahli akademi dan teologi, kisah Isabella tak pernah kering dikaji untuk mempelajari perbandingan agama.

Novel ini merupakan sebuah karya yang sangat bermanfaat, dikemas dalam sebuah kisah yang menarik, menjelaskan perbandingan keyakinan Islam dan Kristian. Satu lagi karya klasik yang akan memberikan pencerahan pada kita. Sebuah novel spiritual yang menyentuh.

No comments:

Related Posts with Thumbnails