06 July 2009

LEMBARAN HIDUP ULAMA'


LEMBARAN HIDUP ULAMA'
Warisan Ilmuwan Islam
Muhammad Abdulloh Suradi
HR Publishing
RM 28.90 , 323 hal

Sebuah buku yang menghimpunkan secara ringkas sebahgian biografi, sifat-sifat, karya-karya dan sumbangan jua kisah hidup menarik ulamak-ulamak, cendekiawan-cendekiawan, filosof-filosof, ahli-ahli sufi Islam terdahulu. Dengan diselitkan gambar-gambar, kata-kata hikmah, menjadikan buku ini walaupun sarat dengan ilmu tapi terasa santai dan menarik.

akhir kata, sebuah buku yang patut dimiliki.

antara tokoh-tokoh yang disebukan dalam buku ini :-
Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad bin Hanbal, Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Daud, Imam Nawawi, Imam al-Ghazali, Ibnu Sirin, Junaid al-Baghdadi, Syeikh Abdul Qadir al-Jailani, Ibnu Firnas, Ibnu Sina, Ibnu Hazm, Ibnu Jauzi, Maulana Zakariyya al-kandahlawi, Syeikh Muhammad Ali as-Sanusi, Hj Abdul Rahman Limbong, Tok Kenali, Hj Sulong al-Fatani, Hamka, Badi'uzzaman Said Nursi, Syeikh Mutawalli Sya'rawi, Sayyid Sabiq, dll...

pondok : mabruq buat penulis muda buku ini yang boleh dilawati di blog beliau (maaf, lewat mewar2kannya di sini, padahal sejak mula buku berada di pasaran, sy teruja untuk meletaknya di blog, tapi ketentuan TUHAN itu pastinya lebih baik bukan? smoga terus menulis dan memberi manfa3at untuk umat Islam)

1 comment:

Muhammad Abdulloh Suradi said...

Salam, syukran ukhti atas ulasannya. Moga ada manfaat & hikmahnya. Moga dlm redhaNya selalu.

Related Posts with Thumbnails