23 March 2008

AHMADINEJAD: SINGA BARU DUNIA ISLAM

AHMADINEJAD: SINGA BARU DUNIA ISLAM
MUHSIN LABIB, IBRAHIM MUHARAM, MUSA KAZHIM, ALFIAN HAMZAH
PTS ISLAMIKA
RM 17
160 HALAMAN

Mengapa seorang MAN (Mahmoud Ahmadinejad) perlu dibahas di dalam sebuah buku? Pertanyaan ini mungkin terlontar dari mulut sesetengah orang terutama bagi mereka yang tidak mengikuti sepenuhnya situasi politik Timur Tengah yang kian panas itu.

Menurut kami, perkara ini menarik diperhatikan kerana sebenarnya banyak penjelasan yang dapat diberikan.

Pertama, dia bukanlah seorang politik kubu kanan ataupun kiri bahkan dia bukanlah ahli politik sama sekali.

Kedua, dia bukan seorang cendekiawan besar.

Ketiga, dia bukan usahawan yang ajaib menjadi pemimpin.

Keempat, dia bukan perwira militer yang dapat membangunkan jaringan yang kuat dalam institusi militer yang memungkinkannya masuk ke kancah politik, apa pun risiko dan bagaimana pun caranya.

Kelima, dia bukan bangsawan ataupun anak seorang pahlawan yang disegani sehingga dengan mudah meraih simpati walaupun tidak mempunyai taraf pendidikan yang cukup tinggi.

Keenam, dia tidak juga mempunyai susuk tubuh yang besar.

Ketujuh, dia tidak pandai berdiplomasi.

Kelapan, dia masih muda, seorang yang kuat bekerja dan mempunyai komitmen yang tinggi kepada negara dan bangsa serta ideologinya sehingga dia tidak pernah panik menangani ancaman asing dan yang terpenting dia bebas rasuah, tidak mempunyai pakatan sulit dan mementingkan kaum kerabat bagi mengisi pelbagai jawatan.

Ini bukan buku agama yang pada umumnya gagal dalam mempertahankan objektif dan penuh dengan persepsi hanya dari satu pihak tertentu sahaja. Kerana itu, buku ini ditulis dengan gaya yang tidak memberi kesan kepada minda.

No comments:

Related Posts with Thumbnails